VANLIGASTE ORSAKERNA SOM LEDER TILL IGENSATTA PARTIKELFILTER.

  • VANLIGASTE ORSAKERNA SOM LEDER TILL IGENSATTA PARTIKELFILTER.

    KÖRSTIL
    Kör du korta resor så kommer avgastemperaturen inte upp i den nivå som krävs för att bilen ska starta regenereringsprocessen automatiskt.

    KOMPONENTFEL
    Fel på någon sensor eller enhet som förhindrar regenereringsprocessen att starta eller att sluta.

    EGR-VENTIL
    En trasig eller långsamt svarande EGR-ventilen innebär att det blir mindre luft i cylindern vilket leder till att sotmängden ökar.

    BRÄNSLEINJEKTORER
    Om injektorn är sliten så ger den dålig finfördelning av bränslet, vilket kan leda till massiv svart rök.

    OLJEFÖRBRUKNING
    Olja passerar in i partikelfiltret om motorn eller turbon är sliten och det kan ge mycket blå eller vit rök. Olja blockerar då de porösa väggarna inuti partikelfiltret och ökar behovet av regenerering.

    OLJETYP
    Felaktig olja som fylls på vid service. Olja med höga halter aska gör att kiseldioxidpartiklar blockera DPF och kiseldioxiden kan inte brännas ut genom regenerering.

    TRASIG ECU
    Om den elektroniska styrenheten (ECU) som tar emot information från sensorerna inte fungerar korrekt så kan inte regenereringsprocessen startas korrekt.

    Was this answer helpful ? Yes / No