DIESELPARTIKELFILTER OCH BILTILLVERKARNA

  • DIESELPARTIKELFILTER OCH BILTILLVERKARNA

    Dieselpartikelfilter är system för att separera sotpartiklar från en dieselmotors avgaser. Filtren med katalytisk beläggning fungerar utan additiv och för dessa används en beläggning av ädelmetall, som har en dubbel funktion.

    Vid en passiv regenerering omvandlas sotpartiklarna i katalysatorn sakta och skonsamt till CO2. Denna process sker i temperaturer mellan 350 – 500°C och fortgår kontinuerligt och utan några extra åtgärder, framför allt vid motorvägskörning.

    I bilar som körs under en längre tid med med låg belastning, som till exempel i stadstrafik, sker en aktiv höjning av avgastemperaturen till ca. 600°C omkring var 1000:e till 1200:e kilometer, för att ett extra regenereringsförlopp skall startas. Vid denna temperaturer brinner de partiklar som lagratsi filtret upp.

    Denna informaton brukar biltillverkarna lämna till sina kunder, men för en mängd bilister så fungerar inte detta utan partikelfiltren blir igensatta och måste rengöras eller bytas ut.

    Was this answer helpful ? Yes / No