-
08
apr 2017
HUR LÄNGE KAN MAN KÖRA INNAN MAN MÅSTE RENGÖRA PARTIKELFILTRET?
Flera tillverkare säger att partikelfiltren är självrengörande och att de ska hålla bilens livslängd, men åsikterna i den här frågan är många. På flera forum där bilägare, verkstäder med flera yttrar sig är åsikten att partikelfiltret måste bytas/rengöras. Däremot skiljer […]
Read more -
08
apr 2017
HUR LÄNGE MÅSTE JAG KÖRA FÖR ATT BRÄNNA BORT SOTPARTIKLARNA?
Regenereringen av partikelfiltret går till så att avgastemperaturen ökas genom att motorn ges ett överskott av bränsle. Detta resulterar i att sotpartiklarna förbränns och förbränningsresterna försvinner ut genom avgasröret. Det kan finnas en poäng i att ta en längre tur […]
Read more -
20
mar 2017
HUR OFTA BEHÖVER MAN RENGÖRA SITT PARTIKELFILTER?
Det beror på flera saker; kör du många korta sträckor så kommer filtret att bli fullt snabbare. Eftersom partikelfiltret behöver bli riktigt varmt för att kunna förbränna partiklarna ordentligt behöver bilen också köras långa sträckor. Det beror också på motorns […]
Read more -
20
mar 2017
HUR MÅNGA MIL ELLER ÅR HÅLLER SIG ETT DIESELPARTIKELFILTER RENT?
Hur länge partikelfiltret håller sig rent beror på hur långa/korta sträckor du kör med bilen, vilket skick motorn är i, vad du använder för motorolja och om du använder dieseltillsatser eller ej. Det är bland annat dessa faktorer som avgör […]
Read more -
20
mar 2017
VARFÖR SKA JAG ANVÄNDA VIKING DPF FLUSHING?
För att utvecklingsteamet bakom rengöringsvätskan själva har erfarenhet av flera olika rengöringsmetoder. Och syftet med att ta fram VIKING DPF FLUSHING var att få ner kostnaden för bilägarna utan att göra avkall på rengöringsgraden. Vätskan är supereffektiv och ditt filtret […]
Read more -
20
mar 2017
NYTT PARTIKELFILTER VÄLDIGT DYRT
Nytt partikelfiltret kan vara väldigt dyrt i inköp. Priserna skiljer sig ganska mycket mellan olika bilmärken och även mellan olika bilmodeller. En anledningen till att partikelfiltren är dyra, beror på att man i en del filter använder metallen platina. Det […]
Read more -
11
feb 2017
VANLIGA TECKEN SOM KAN TYDA PÅ BLOCKERAT PARTIKELFILTER
– Varningslampan för DPF tänds – Bilen har förlorat kraften – Bilen har fastnat “limp home” läge – Att regenereringssystemet inte fungerar på rätt sätt – Du känner en stark lukt av diesel – Bilen avger mycket rök – Oljenivån […]
Read more -
11
feb 2017
DIESELPARTIKELFILTER OCH BILTILLVERKARNA
Dieselpartikelfilter är system för att separera sotpartiklar från en dieselmotors avgaser. Filtren med katalytisk beläggning fungerar utan additiv och för dessa används en beläggning av ädelmetall, som har en dubbel funktion. Vid en passiv regenerering omvandlas sotpartiklarna i katalysatorn sakta […]
Read more -
11
feb 2017
MIN DPF-LAMPA LYSTE OCH VARNADE UTAN ATT FILTRET VAR FULLT. VAD BEROR DET PÅ?
Ja, det är tyvärr så att lampan kan lysa och varna för fullt filter även om felet egentligen är ett annat. Problemet är att om det finns något fel i motorn som redovisas i motors varningssystem eller om det är […]
Read more -
11
feb 2017
VAD ÄR ADBLUE?
AdBlue är en vätska som är framtagen för dieselmotorer. Vätskan är kvävereducerande och gör att avgaserna blir renare. AdBlue kan endast användas i de bilar som har SCR-teknik, vilket fram till nu har varit i stort sett bara tunga fordon. […]
Read more